721
Så här ser den påstådda svenska näteliten ut. Jag tycker kommentarer är fullkomligt överflödiga.
Jag biter mig i tungan och låter bilderna … tala för sig själva.
Så här ser den påstådda svenska näteliten ut. Jag tycker kommentarer är fullkomligt överflödiga.
Jag biter mig i tungan och låter bilderna … tala för sig själva.
54 kommentarer
Du har säkert sett den förrut men,http://www.museumofhoaxes.com/photos/microsoft.html
Jag hoppas att jag kan ana en vis ironi från IDG när de skriver “Nätelit” !?
Jonte, det hoppas jag med.
“Ironi”
Precis. Dom kanske kommer ihåg “visionerna” om kylskåp som skulle beställa ny mjölk själva och annat trams från början av 2000-talet. Verkar vara samma kaliber på vissa av ideerna i dagens “elit”.
Är det utseendet eller idéerna det är fel på. Man ska nog inte döma hunden efter håren. Beroende på vilka bedömningskriterier och mål man har med att bedöma någon.
Niklas Zenström är ju direkt ful men ändå skapa han värde som Ebay ville köpa för många miljarder.
Är det utslag av jante vi ser här i bloggen
Mer positivt från denna “konferens”:
http://mindpark.se/2009/01/22/24-hour-business-camp-det-basta/
Vad är problemet Cornucopia? Är du ledsen att du inte får vara med?
Mindpark är huvudsponsor, tror knappast de är objektiva.
Nej, jag är inte sur över att inte vara med.
Jag tycker kommentarer är överflödiga. Om det beror på utseende, affärsidéer eller formuleringen nätelit och vilka dessa egentligen är (inte jag), eller rent av samtliga tillsammans lämnar jag öppet.
Då måste jag bara kommentera att ditt inlägg är obegripligt och trots att jag ber om ett förtydligande så får jag inget. Förstår inte alls vad du vill säga. Ironi funkar sällan bra på nätet.
Denna post tycker jag är lågvattenmärket hittils på en annars utmärkt blogg.
Något måste vara sämst, så är det.
Skall vi utveckla lite.
1. Sveriges “nätelit”. Tjena. Hoppas det var IDG:s val av rubrik och inte arrangörernas och deltagarnas egen syn på sig själva. “Näteliten” har knappast tid eller intresse för sådana här evenemang.
2. Inga propagandabilder direkt. Mer motion, mindre skärmtid. Eller åtminstone mindre skräpmat och godis. Nu skall man inte döma hunden efter håren, men den som inte kan ta hand om sig själv kan knappast ta hand om utveckling eller drift av kunders affärskritiska IT-system.
3. Affärsidéerna. Var detta de bästa russinen i kakan, eller var det de enda som ställde upp på bild?
Öht visar sådana här evenemang på fortsatt brist på självdistans och självkritik inom IT-branschen. Kanske för att de/vi som var med i bubblan tröttnat och fått lite distans från sådant här.
Aw, vår stackars VD är inte så pluffsig i verkligheten som den elaka blixten får honom att se att vara. Han är faktiskt hälsan själv, believe it or not.
Tack för dina kommentarer, nu förstår jag 🙂
Jag tycker att evenemanget har sin plats. Om det kan inspirerar till mer entreprenörskap och kanske till och med skapa ett eller två företag som tjänar riktiga pengar i miljonklassen så är det värt allas engagemang. Sverige behöver mer sånt här, inte mindre.
När jag läser posten på Mindpark så får jag uppfattningen att man är absolut inte förstör sina kroppar genom att nästan ingen dricker alkohol till maten. Hur ofta händer det i Sverige? Nej här satsar personerna på att skapa och leverera något, inte på att sitta och dricka och snacka skit i baren. Det tycker jag är en sund och lovande inställning.
Kan bara hålla med föregående talare. Ett oväntat tråkigt (och jante-aktigt) inlägg från din sida, på en för övrigt utmärkt blogg.
Konferensen (för det är ju just en sådan, mingel före realisering) handlar om att bygga företag från idéer som kan lanseras på 24 timmar. Vad förväntade du dig för affärsidéer på 24 timmar? Det är inte så många tjänster och produkter som kan byggas/lanseras så snabbt.
Sen att IDG är inkompetena som vanligt… ja… men racka inte ned på 24HBC för det.
Jovisst kan man applådera själva andan, kanske inte entrepenörsanda, utan mer viljan att arbeta även om det inte ger något.
Tveksamt om detta dock leder till ett enda företag som omsätter miljoner. Inte på 24h. Då har de fuskat i förväg.
Vad är din definition av entreprenörskap då?
“…men den som inte kan ta hand om sig själv kan knappast ta hand om utveckling eller drift av kunders affärskritiska IT-system.”
Ha ha, det här var nog det dummaste jag har läst på länge. Det är ju allmänt känt att alla duktiga nördar är fysiska übermenschen som är lämpliga för vilken propagandaaffisch som helst, äter havrekli till frukost och aldrig missar sin morgongymnastik.
När man inte har något vettigt att säga så kan man alltid ta till fitnessmoral, alla som tittar på tv3 vet ju att enda måttet på en människas duglighet är fysisk perfektion. You go!
Funkar ironi på internet?
Tyvärr, Hugo, jag känner nog med IT-folk för att veta att klichén om den fete, finnige nörden med flottig T-shirt inte stämmer.
Det finns duktiga feta, finniga nördar med flottiga T-shirtar. Alla två jag träffat under en karriär på 15 år har dock varit socialt inkompetenta och enbart behållit sitt jobb pga LAS.
Nej, de duktigaste utvecklarna brukar faktiskt vara väldigt välvårdade, är iaf min erfarenhet.
Det är iaf en bisak, själva saken med IDGs foton är att de förstärker en kliché som jag menar inte stämmer. Fast det kanske var tanken, annars hade det ju inte ens blivit ngt blogginlägg från mig.
Entrepenörsskap handlar inte bara om att göra ngt som är kul, utan det handlar om affärsplaner, beräknignar av avkastning på satsat kapital och att faktiskt kunna skapa bärkraftiga företag med bärkraftiga affärsidéer. En blogg eller en sajt som drar in några tusenlappar i månaden på lite reklam, till en driftskostnad av hundralappen i månaden (exklusive jobb) är knappast att anse som en bärkraftig affärsidé.
Pseudo0, då kan vi iaf vara överens om IDG:s inkompetens.
Jag tycker det är ett gott initiativ iaf..
Utan att vara insatt gissar jag att det har med att komma på ideer som kan fungera på nätet? Och då verkar det väl vara en kul tävling. Tampongdax tex. Skulle man bara få folk att använda skulle det kanske funka. Men om det är så innovativt, nej.
Kanske kommer det något gott utav detta. Huvudsaken är att man försöker få till något och vips när man håller på mitt upp i det hela kan något ny ide utvecklas som kanske kan ge något.
PD
Skall jag sammanfatta i en mening:
Entrepenörsskap handlar om att bygga företag, inte om att bygga webbsajter.
Ett gott IT-gäng består av alla typer (välvårdade (finns en hel del som är smarta) samt “nördar”). Okey, att det kanske bara går att skicka ut socialt välvårdade till kunderna. Men en del jobb görs inhouse också, och det är inte fel att ha backup i ryggen ifall det behövs. Huvudsaken att man i sitt gäng sitter på allehända kunskaper och riktiga problemlösare.
Det är svårt att se kompetens förrän du riktigt jobbat nära med en person. Det är lätt att skapa illusioner.
PD – ej den smartaste rent IQ mässigt.
“En blogg eller en sajt som drar in några tusenlappar i månaden […] är knappast att anse som en bärkraftig affärsidé.”
Du verkar anta att entreprenörskap innebär att satsa på ett fåtal individuella hyfsat omfattande och ytterst bärkraftiga affärsidéer.
Ett lika fullgott entreprenörskap kan vara uppbyggt av flera mindre omfattande idéer som tillsammans skapar en större helhet. Då betyder det heller inte lika mycket om de är initialt bärkraftiga utan man har råd att experimentera så länge som helheten hela tiden är bärkraftig.
Så gör ju exempelvis Google med sin 20% tid – och senast jag kollade fungerade Google ganska bra och tjänade hyfsat okej med pengar.
Nja, Corny, jag förordar varken fetma-klichén eller din hälsomoralism. Jag anser att den som gör antaganden om en människas kompetens baserat på muskelmassa, BMI eller huruvida personens glasögon har lagats med tejp eller inte, har lyckats krita in ett exceptionellt intellektuellt lågvattensmärke.
Anonym, som sagt, Google visar entrepenörsskap, för de bygger ett lönsamt företag. I det finns en vilja att experimentera och låta de anställda driva egna intiativ på företagets tid. För Google är det fungerande entrepenörsskap (ex Google Mail kom till den vägen mfl tjänster).
Naturligtvis sitter man här inte med ngt facit, utan det är min personliga åsikt att jag inte tål jippon, utan har blivit cynisk på äldre dar.
Sant, men en god entreprenör har stor nytta av att marknadföra sina tjänster/produkter.
En webbsajt är helt klart att ses som en tillgång. Idag är det otroligt lätt att nå ut med sina tjänster och produkter.
Men jag håller med att det måste finnas vettiga ideer och produkter/tjänster bakom entreprenad.
PD
Hugo, bland de bästa utvecklarna jag mött är många kvinnor. Det är rent av så att jag inte har mött en kvinnlig utvecklare som inte är i toppklass. Kanske en nödvändighet för att ha intresset eller för att knö sig fram i en annars mansdominerad bransch.
Jag talar bara utifrån egen erfarenhet, och den stämmer kanske inte. Det kanske finns massvis med duktiga människor med tejpade glasögon där ute.
Hugo, du är väl förresten sponsor av evenemanget? Objektiv?
Fanken där fick du mig. Jag som försökte smyga med min identitet. Jag jobbar på Good Old, där Björn Jeffery är VD. Och nej, vi sponsrar inte evenemanget.
Sorry, Hugo. Det var väl ngn deltagare som var från Good Old då.
Noterar att jag gjort folk riktigt upprörda. Faktiskt ännu mer upprörda än när jag tyckte att folk borde amortera sina skulder.
Ett gott betyg. Men på vad?
Baserat på antalet kommentarer alltså.
Jag är inte de minsta upprörd, kul att det blir lite inlägg 🙂
BTW.. Låter jag upprörd så spetsar jag till det..
PD
Du har gjort folk upprörda för att du inkompetensförklarar människor baserat på utseende. Nästa steg, om du vill göra folk riktigt förbannade, är väll att kolla in huvudformer för att uppskatta deras intelligens.
Det är ju ett gott betyg på att ämnet berör många till diskussion. Vilket är fantastiskt, att så många bryr som att diskutera entreprenörskap!
Förhoppningsvis leder denna “folkrörelse” till fler tillväxtföretag i Sverige. Jag hade varit mer bekymmrad om det inte blev någon diskussion eller uppmärksamhet på detta evenemang.
Man kan ju fundera på om det finns någon annan bransch man kan köra 24h-evenemang på. Möjligen reklam eller media, ex gör en reklamfilm på 24h, eller en film. Vore möjligt. Reklam förutsätter en kund, men övrigt media borde vara möjligt.
Fast i den reala ekonomin är det nog svårare. Arkitekttävlingar?
Hugo, vet inte om du är en regelbunden läsare, men det är ju lätt att man spetsar till det för att göra folk upprörda och väcka någon annan känsla än apati. Inget unikt för mig, är väl en vanlig företeelse i bloggvärlden.
Om man spetsar till något för att få uppmärksamhet så är det alltid ett plus om man faktiskt har något utöver det tillspetsade att komma med när det väl blir diskussion.
Jag har full förståelse för att man spetsar till formuleringar, men det gör inte att man slipper stå för vad som sagts eller försvara vad människor anser ligger bakom din spets. Att säga ‘Jag spetsade bara till det’ är lite av en letdown för alla som trodde att du faktiskt ville ha något sagt.
Metadiskussion, Hugo.
Skall man fokusera på det väsentliga, så finns det en läxa som man borde ha lärt sig från IT-bubblan.
Lättkopierade affärsidéer är inget att lägga pengar på. Därför är entrepenörsskap så mkt mer än att bara bygga en sajt, man måste bygga ett varumärke och marknadsandelar. 24h arbete går att kopiera, precis lika lätt som det gick att kopiera t ex konsultbolag (Acando skapades väl över en natt för att casha in på IT-haussen).
Värderingen på en sajt som tog 24h att bygga är därefter.
Så i slutändan handlar det om så mycket mer än att bygga något på 24h. Oavsett flottig T-shirt eller ej.
Om något av koncepten som blivit resultatet faktiskt leder till något så är de oerhört lätta att kopiera.
Från Acandos hemsida:
“Acando som bolag startades i en lägenhet 1999, där vi var 7 personer som satt i två soffor med var sin bärbar dator i knät. Där formulerades vår ideologi, strategi och positionering. Nu har Acando 15 kontor i sex länder, 1100 konsulter, och en kvalificerad kundkrets. Vi har genomfört 8 förvärv och genomfört tre fundamentala turn around resor. Vi har brutit in hos många kunder, som en okänd outsider. Nu är vi accepterade som en kvalificerad partner och leverantör. Vi är ett av de största noterade konsultbolagen på Stockholmsbörsen.”
PD
“Lättkopierade affärsidéer är inget att lägga pengar på” – Håller inte med.
Affärsidén som Skype hade var inte unik, det finns många som var före och det finns många som försökte efteråt. Ändå lyckades Skype bäst, varför? Jo för att idén är inget värd om inte genomförandet är knivskarpt. Se på IT-konsultbranschen, är ju inget unikt i affärsidéerna, men däremot på genomförandet, exempelvis vilka konsulter man har och hur de levererar, till vilket pris.
Att såga en affärsidé baserat på bara idén är enligt mig nästan omöjligt. Först när man provat att genomföra idén kan man veta om den är bra eller inte. Och som sagt, det kommer hänga på personerna och deras skicklighet om det lyckas.
Om affärsidén med Skype var att sälja bolaget dyrt och dra vidare, så var det en lyckad affärsidé. Om inte…
E-Bay har väl ångrat köpet av Skype? Googla “ebay regrets skype”.
Jag förstår inte ditt resonemang?
Bara för att Ebay betalade överpris för Skype så var Skypes affärsidé dålig? Knappast någon på Skype’s fel att Ebay betalade överpris för verksamheten?
Nej det ansvaret ligger på Ebay och de som gjorde Due Dilligence åt köparna. Vilket framtida kassaflöde diskonterade man vid köpet? Några parameterar i den analysen måste varit fel, knappast så att Skype fick göra den kalkylen utan att Ebay kritiskt granskat den. Där har du problemet i den transaktionen mellan Skype och Ebay.
Återigen, det innebär ingenting att affäridén var lättkopierad. Genomförande av affäridén skapade ett värde som någon var beredd att betala för. Det tycker jag är beundransvärt.
Egna tolkningar, rätt eller fel (jag har inte googlat innan jag skrev detta).
De tjänster som jag använda för att kommunicera över nätet innan skype var klart mycket sämre (ljudet), tex Messenger, Netmeeting och ett flertal andra. Huruvida deras affärside var att göra en bättre tjänst eller inte vet jag inte. Jag känner inte ens till deras affärside? Men i mina ögon… here goes: Så eftersom det lät bra i Skype jämför med de andra program/tjänster jag prövat blev det populärt.
Enda jag hittade som lät bra var vid den tidpunkten var walki talkie tjänster. Men jag kan mkt väl ha missat något som var lika bra. Isåfall vann helt klart Skype genom bättre marknadsföring..
Så i mina ögon var Skype den som först erbjöd en bra tjänst jämförbar med telefonen.
PD
Vilket förstärker min poäng ytterligare. Affärsidén och tjänsten fanns innan men Skype genomförde den bäst av alla (ljudkvalitét, stabilitet, gränssnitt etc etc).
Alltså hade affärsidén i sig inget värde men genomförandet var hela framgångsfaktorn.
När vi nu snackar webbsajter. Man kan inte helt avfärda webbsajter som att inte vara riktigt företagande eller entreprenörskap.
Ett mycket gott exempel som jag gärna hade ägt vore Tradera. Det måste vara en riktigt kassako som genererar en massa pengar utan speciellt mkt underhåll. Dvs perfekt ägande. Anställa folk som sköter ruljansen och håva in pengar utan att direkt behöva jobba speciellt mkt.
Tradera har Budera kopierat, men hittills inte lyckats locka till sig kunderna. Och det blir nog tufft. För här har man just fördelen att vara först och så länge Tradera håller sina avgifter i schack lär de bli svårslagna.
Som jag förstått det äger just Ebay detta och om man nu gjorde bort sig lite med Skype så gjorde man antagligen en god affär att köpa just Tradera.
Det är ok att göra misstag, bara man lär sig. Det är svårt att se hur saker och ting utvecklas i en framtid och vissa saker är chansningar. Risker man måste ta.
PD
Först, att ha som affärsidé “casha hem till någon greater fool som vill betala överpris” är inte en affärsidé. Det är ett pyramidspel, bubbelfasoner, IT-bubbla etc.
Vad gäller Skype så tycker jag att det illustrerar min poäng, det räcker inte med att sätta sig på kammaren i 24h och prångla ut en produkt. Avgörandet ligger i andra faktorer.
Så vad gäller 24h-eventet, så är eventuella framgångsfaktorer helt andra än den tekniska förmågan att producera ngt på 24h.
Varumärke bygger man inte på 24h. Teknik är enkel att kopiera, vad Skype lyckades få var ett varumärke. Det är svårare.
När det gäller Vakandu (Acando), så är det en eloge till ledningarna genom åren att man faktiskt sadlade om och satsade seriöst på att utveckla bolaget när man missade möjligheten att casha hem enligt greater fool-teorin under IT-bubblan.
Tradera är ju ett intressant exempel, PD.
E-Bay försökte etablera E-Bay i Sverige, men Tradera var ett starkare varumärke och E-Bay kom aldrig in på planen. Så E-Bay köpte Tradera.
Lätt att kopiera tekniken, svårt att kopiera varumärket.
Att försöka konkurrera med Blocket är väl tämligen lönlöst. Snacka dock om sajt man kan kopiera på 24h.
Tekniskt genomförande är inget, varumärke är allt. Iaf på nätet.
Så jag föreslår en ny 24h-event. Där landets PR- och reklamnördar samlas för att på 24h bygga upp varumärkena för de sajter som producerats…
Fast det är väl lite svårt att hinna bygga ett varumärke på 24h, speciellt utan budget.
“Entrepenörsskap handlar om att bygga företag, inte om att bygga webbsajter.”
Vad är din definition av företag?
Men en sån oerhört typisk “reklamar”-kommentar…
Jag applåderar iaf 24BCs satsning som jag tyckte producerade klart schyssta tjänster på futtiga 24 h. Jag hoppas de blir populära och utvecklarna kan tjäna pengar på dem.
“…men den som inte kan ta hand om sig själv kan knappast ta hand om utveckling eller drift av kunders affärskritiska IT-system.”
Hahaha…får hålla med Hugo om att det var det roligaste jag läst på länge 🙂 Jag tror att den kommentaren sågade bort en hel del ur IT världens giganter och troligen 99.9% av alla världens ledare som (tyvärr) lägger ner all energi på det dom håller på med och därmed tråkigt nog försakar sin egen hälsa.
Jag försökte visualisera ett företag där hälsa var ledordet och av någon anledning så kan jag inte låta bli att le. Troligen beror det på att min hustru jobbar inom hälsobranschen och jag har vissa associationer på grund av det.
Missförstå mig rätt, hälsa är viktigt och det borde vara mycket mer prioriterat än vad det är idag, i alla verksamheter. Att däremot likställa bristande hälsovanor med inkompetens är lika korkat som att säga att kvinnor skriver sämre för att dom har bröst som hänger i vägen?! Provokativt, visst, fördomsfullt, absolut.
Av vad jag läser i dina kommentarer så verkar du ha en ganska annorlunda syn på vad entreprenörskap innebär och du verkar haka upp dig på att en entreprenör bygger framgångsrika företag där varumärket är A och O. För mig så är entreprenörskap lite mer än så ocm jag får saxa in lite från Wikipedia:
“Entreprenörskap kan definieras som “förmågan att identifiera möjligheter och skapa resurser för att ta tillvara dessa möjligheter”. Entreprenörskapet får någonting att ändra riktning. Nya infallsvinklar hittas och utvecklas. En entreprenör skapar nya affärsverksamheter och organiserar marknaden på ett nytt sätt.
Vanliga drag hos entreprenörer är nyfikenhet, kreativitet, en positiv syn på arbete, självständighet, envishet, hängivenhet, optimism och visionärt tänkande. Det skall dock nämnas att det finns en etablerad kritik mot det individfokuserade perspektivet på entreprenörskap, där omständigheter som nätverk, kultur och teamarbete istället framhålls som centrala förklaringsfaktorer bakom framgångsrikt entreprenörskap.”
Sant är att långt ifrån alla projekt från 24HBC kommer att finnas kvar om något år, men ett par kommer helt klart att finnas där. Viktigare kanske är det faktum att eventet inspirerade till många fler projekt, både mer realistiska och mer framgångsrika i längden.
Som du påpekar så är det omöjligt att skapa ett framgångsrikt koncept med starkt varumärke på 24 timmar, men det var heller inte syftet. Några av dom projekt som skapades kommer dock att vidareutvecklas och har en bra chans att skapa sig ett starkt varumärke, men den största behållningen av eventet var troligen att knyta nya kontakter och formulera nya sätt att tänka.
Det är sann extreprenöranda i min bok även om jag förstår ditt resonemang som tydligen ska vara den nutida neoklassiska föreställningen om man får tro Wikipedia.
Du skriver väl och du har goda argument på din blogg, så det är synd att du kör en fegis och hånar och provocerar för att dra fördel av en tillställning som 24HBC. Du får mycket uppmärksamhet och i en kall och cynisk värld så finns det dom som går över lik för att få lite extra uppmärksamhet (se bara på gammelmedia som frossar i sånt)…jag tycker det bara är synd att du följer den trenden eftersom du är så mycket bättre än så.
Uh, hjälp vad många kommentarer! Verkar som IDG har lite humor! 😀 Visst är det “geek” känsla över hela evenemanget. MEN, det är trots allt mingel-konferens som ska uppmuntra till entreprenörskap. Tror inte målet var att skapa nya miljonföretag. Hade nog gärna själv varit med!
“Så jag föreslår en ny 24h-event. Där landets PR- och reklamnördar samlas för att på 24h bygga upp varumärkena för de sajter som producerats…
Fast det är väl lite svårt att hinna bygga ett varumärke på 24h, speciellt utan budget.”
Bra reklam och kommunikation handlar inte om att bygga ett varumärke. Det är ett föråldrat tänkande. Det handlar om att bygga relationer, och sånt tar tid.
There you go, en sen kommentar.
Vad vet jag, sysslar varken med PR eller reklam. Menar bara att det krävs mer än det tekniska för att starta ett bolag eller en sajt.