Så fick vi även ett svenskt krispaket för fordonsindustrin, påpassligt i tiden samtidigt som ett amerikanskt krispaket. Det första i en lång rad kan man misstänka.
Gör detta krispaket att de kunder som lånat hundratusentals kronor eller tiotusetals dollar för att köpa bränsleslukande missfoster med fallande priser på andrahandsmarkanden helt plötsligt får mer pengar och kan köpa ännu mer bilar? Nej.
Pengar skall via olika kanaler riktas mot att ta fram grön teknologi. Men att ta fram en ny bilmodell tar sju år. Kan man under den svenska uppenbarligen socialistiska regeringen göra det på fem år, så har vi en fin femårsplan och en bedrift på köpet. Hur många miljarder till krävs för att hålla industrin under armarna under de fem åren?
Och alla länder kommer nu stödja sin egen bilindustri, så det finns ingen konkurrensfördel. Alla riktar nämligen in sig mot miljövänligare och snålare bilar, så vad är de svenska bilföretagens unique selling point? Ingen. Det enda som händer är att massa statliga miljarder åker ner i företag som är för små för att överleva.
Det är sagt att fordonsindustrin skall överleva och vi skall ha en svensk sådan även om 20 år. Det här låter väldigt mycket varvskris.
Så vad skall bolagen göra tills de där fantastiska miljöbilarna står färdiga för produktion om fem år? Skall mutterdragarna behålla jobben och ha vuxendagis med navelskådning och luddpill, eller skall bilproducenterna producera lika mycket som förr oavsett bristen på kunder? Är det vuxendagis som gäller så faller arbetsmoralen och den så omtalade svenska produktiviteten blir usel. Skall mutterdragarna gå hemma med full lön och bara jobba varannan vecka? Hur är det tänkt att industrin skall vara kvar och behålla sin kompetens om ingen köper bilarna? De kanske skall få utbildning? Lära sig hur man drar åt en mutter extra hårt?
Risken finns att det kommer produceras bilar utan att det finns kunder. Istället för att som under varvskrisen ankra upp osålda fartyg i Bohusläns fjordar och vikar, så kommer varje hårdjord yta i Västsverige sakta att fyllas med osålda Saab och Volvo.
Jag kan erbjuda Volvo eller Saab 80st parkeringsplatser för osålda bilar. Hårdgjord, platt och väldränerad yta. Stängsel och bevakning med ilsken hund, samt närvaro av parkeringsplatsägaren större delen av tiden ingår. Endast 200:- ex moms per plats i månaden. Skynda innan konkurrenten lägger beslag på platserna.
Glöm inte att varvskrisen höll på i åtminstone 15 år tack vare den konstgjorda andningen från staten. Skall alla bilproducerande länder sitta och ösa in miljarder i en döende krisbransch med överkapacitet de närmsta 15 åren? Har man väl öppnat plånboken blir det svårt att stänga den. Och tyvärr har staten en förmåga att kasta bra pengar efter dåliga, istället för att erkänna att det var fel och det var lönlöst att stödja branschen.
Samhall är åtminstone ett företag som visar vinst, så kanske har staten något att tillföra?
Ur ett peak oil-perspektiv kanske man skall vara nöjd över att världens bilproducerande nationer nu forcerar fram satsningar på snålare fordon, eftersom industrin inte själva klarar av det. Men frågan är om det blir så bra i slutändan ändå. Finns inga kunder så hjälper inga statliga miljarder. Och Volvo och Saab kan inte leva på en hemmamarknad, även om vi skulle inrikta trängselskatter etc så att de enbart gynnar svensktillverkade fordon.
Tänk om staten hade räddat Facit. Då hade vi fortfarande suttit med mekaniska räkneapparater här i Sverige. Låt branscher som inte kan överleva på egen hand dö. Koppla bort respiratorn. Kanske finns det organ som går att transplantera till branscher med en framtid?
Naturligtvis är det stående ovationer från fackligt håll, från underleverantörer och från industrin själva. Att Metall är positiva är ju lite lustigt. Hur detta skall gynna mutterdragarna om det inte handlar om att producera bilar utan köpare återstår att se. Rimligtvis blir det fler varsel så länge kunderna uteblir. Fast det är klart, så länge företaget alls producerar en enda bil så kommer ju den lokala fackklubbens representanter ha kvar jobben, för de lär inte förhandla bort sig själva.
Och nu skall vi nog se fram emot protektionism och patriotiska amerikanska kampanjer i stil med “Buy american, the next job you save might be your own!”. Så hur man skall göra något så unikt att man får större kundandel är skrivet i skyn. Om man inte flyttar produktionen till t ex USA…
7 kommentarer
Hej!
Jag har en fråga. Du skriver en hel del som åtminstone jag tolkar som att USAs (och kanske hela världens) ekonomi är på väg att krascha. Det jag undrar är: Hur skulle du rekommendera att investera i dessa tider? Jag har en del kapital som jag vill investera klokt på lång sikt (ca 15 år) plus att jag varje månad avsätter en hyffsad slant för sparande.
Jag har sett att du talat en del om alternativ energi t ex, några bra förslag på företag som man kan spana in här?
Mycket tacksam för tips/inspiration.
Aj aj Cornu, nu tog din pessimistiska sida överhanden igen. Jag vet att varvsindustri historien var ett misslyckande men det finns ju även lyckade exempel.
SSAB bildades 1978 då statliga Norrbottens Järn, Stora Kopparbergs Domnarvet samt Gränges Oxelösund slogs ihop. De var alla under press från Japansk konkurrens. SSAB privatiserades igen 1987, och du vet att det företaget gått skapligt sedan dess.
Nu handlar denna aktion från regeringen inte om ett förstatligande, utan garantier och satsningar på FoU. Jag vill iallafall tro att svensk fordonsindustri, som faktiskt är världsledande inom vissa delar, har en framtid. Kan man göra gemensam sak med andra duktiga svenska företag och ta fram en bra och säker bil med tex bränsleceller eller annan förnyelsebar energi så kan det bli mycket bra. Jag är idag Volvo ägare och har sagt att det inte blir någon fler Volvo. Nu är jag inte riktigt lika säker då deras nya drivE bilar verkar mycket trevliga och bränslesnåla. Om de lyckats plocka fram dessa på 1,5 år så vill jag iallafall se vad de kan åstadkomma framgent.
Jag tror det blir svårt att backa in i framtiden även om det verkar som du ibland hoppas på en återgång till “Bullerbyn”.
Det kan gå åt skogen och vi skattebetalare får betala kalaset via dessa 28 miljarder (ca 3100:-/pers). Jag tycker ändå att vi måste tro på oss själva och ge fordonsindustrin en chans. Då övriga länder stöttar sin industri och vi skulle låtit bli, så är det ju godnatt direkt. Ge det en chans och går det inte så får vi svälja det, men lyckas det så har vi alla tjänat stort på denna “räddningsaktion”. Sedan kan du raljera över mutterdragande men om man jag liksom du vet att det behövs mutterdragare i Sverige för alla kan eller vill inte sitta vid en dator och leka ingengör hela dagarna. Alla behövs och alla är lika viktiga, vi måste hjälpas åt.
Jag tror på ett liv före döden även efter oljan.
weebe, Volvos DrivE-motor är Fordmotorer. Så där är man inte speciellt fantastiska, det enda PVs utvecklare vill göra är V8:or.
Vad är Volvo och Saab speciellt bra på? Säkerhet? Finns gott om bilar med samma säkerhetsklassning, och Volvo är inte ledande när det gäller fotgängarsäkerhet, det är Honda.
I övrigt kommer jag faktiskt inte på ngt som svenska bilar öht kan vara bra på. Haldex-kopplingen för fyrhjulsdrift kanske. Säljs väl även till Audi, men fyrhjulsdrift är nog lite ute.
Jag är nog benägen att hålla med Cornu.
Om nu staten ska bli ägare till för en bilindustri hade det varit intressant att åtminstone testa något helt nytt.
Vad sägs om hållbar utvecklingsbil? Sätt all tankekraft som de duktiga ingenjörerna har på att försöka ta fram ett hållbart alternativ. Tänk igenom ordentligt. Visst kanske inte blir perfekt med första modellen men tillslut borde man komma fram till något bättre än idag. Ett sånt projekt skulle jag gärna ge lite av mina skattepengar till!
Nu spånar jag fritt men jag skulle tex vara intresserad av en bil som i någon mån var moduluppbyggd. Man bygger ett chassi som håller läääängge. Det borde inte vara någon omöjlighet. Huvudsaken är att chassit sen ska vara påbyggbart i moduler i någon form. Hey, jag spånar. Inser att det finns problem, men dem är till för all lösas.
Jag ser alltså ett alternativ där man om man vill “hotta” upp sig kan byta interiör i viss form, genom relativt enkelt modulbygge. Jag skulle kunna avstå från snygg design. Huvudsaken är funktion. Möjlighet att uppgradera vissa funktioner etc. Lämna plats för elmotor mm.. Hänger ni med vad jag menar? Moduluppbyggt (lätt utbytbara delar/funktioner) och en hållbar bil som kan hänga med lääängee. Utbyttbara slitdelar. Relativt enkel konstruktion.
Det vore åtminstone något att konkurrera med och miljömässigt hör det till framtiden. Slit och släng samhället kommer vi nog få lämna ändå när råvaror blir en bristvara.
Ge mig nu en skur av hur olämpligt det är och att det vore döfött.. Men kom med något eget förslag då. Hållbar bilutveckling det vore något nytt och gick det bara att få upp försäljningsvolymen skulle man kunna konkurrera ut det mesta.
PD
Cornu, jag vet att du och jag är ungefär lika gamla men om du är intresserad av fordonshistoria borde du veta att SAAB och Volvo gjort många innovationer som sedan blivit standard hos alla biltillverkare. För att nämna några Turbo, Lambda sond, 3-punktsbälte, förstärkta dörrstolpar samt rostskydd. Det sistnämda har säkerligen sparat åtskilliga miljoner fat olja med tanke på Sveriges mycket ålerdomliga bilpark.
En V8:a i S80 och XC90 var knappast Volvo sveriges påhitt och de utvecklade den inte heller. Det var Yamaha som tillsammans med Volvo jobbade fram den iofs fina motorn. Tyvärr helt otidsenligt, men där får du nog skylla på Ford pch USA marknaden som vi inte kan leva utan.
Beträffande driveE motorerna så är de från Ford men ingen Ford mig veterligt i samma storlek drar lika lite diesel som V50. Du har barn och vet att vi behöver trots allt frakta större saker i våra bilar ibland. Där tycker jag nog Volvo ligger bra till nu med driveE V50. Jag har även Toyota som är en fin bil, men deras Avensis klarar inte samma låga förbruknig idag.
I övrigt kan jag hålla med om att Volvo eller SAAB inte hängt med i utvecklingen. Frågan är vad/vem som bär ansvaret. Jag lutar åt GM och Ford. Små tillverkare kan och måste snabbt ställa om till nya behov/trender och det tror jag SAAB och Volvo lyckats bättre med på egen hand utan inblandning av amerikanska storföretag.
De enda som egentligen tagit en risk och jobbat med olje/klimatproblematiken är ju Toyota och de är inte så våldsamt långt före de andra ändock.
För övrigt tror jag inte att 4-hjulsdrift är ute. En smart 4-hjulsdrift kan spara både pengar (råvaror) och liv och kan man fixa det utan högre förbrukning så är jag den förste att köpa det!
weebe,
de innovationer du räknar upp är från 80-talet. Eller tidigiare. De som låg bakom det jobbar väl inte ens kvar nu? Man kan inte leva på gamla bedrifter, utan det är här och nu som gäller.
Sedan kanske det är Ford/GM:s fel allting, men likväl så ser jag inte vad som är unikt hos de svenska biltillverkarna och utvecklarna.
Pd,
en moduluppbyggd bil vore en fantastisk innovation. Dessutom skulle det som affärsidé kunna vara lönsamt, med en låååång eftermarknad. Sedan gäller det att hitta rätt form på det hela förstås. Men det är vad miljarder kan användas till.
Det vore iaf något nytt.
Relaterat så har ju Hägglunds jobbat med att ta fram ett modulärt stridsfordon, som för övrigt är en elhybrid med en elmotor per hjul (8st). Då pratar vi dessutom om låga volymer. Kan Hägglunds så borde Volvo kunna.
Cornu, Tack för tipset om Hägglunds.
Ja, det som denna kris lär föra med sig är förhoppningsvis förnuft och mindre prestige. Få folk att tänka till lite.
Precis, en låååång eftermarknad att serva (stora marknadsandelar genom att vara innovativ). Tror nästan det skulle kunna bli som med T-Forden (nytänkande produktion på den tiden) om man bara fick igång försäljningen. Istället för att producera en ny modell (ställa om alla tillverkningsmaskiner mm, tester mm) vart 3-5 år så skulle fokus ligga på att bygga smart och hållbart.
http://www.fhs.se/upload/Nyheter/2008/modularitet/09-orjan-olsson-arbete-med-modulara-synsatt-i-industrin.pdf
PD