USA oroar sig förstås över ett Iran med framtida kärnvapen, och vad ett sådant land kan göra med oljetrafiken genom Hormuz-sundet. Eller så oroar sig media över det. Eller har oroat sig. Men med tanke på dagens oljepriser så finns det tydligen ingen risk med Iran längre. Dessutom var den risken överdriven.
På 80-talet försökte Iran blockera Hormuz-sundet, men en eskort- och minröjningsaktion från den amerikanska flottan höll ändå igång flödet av olja. Det gick så långt att USA och Iran utkämpade ett regelrätt sjöslag 1988, det enda i modern tid, givetvis med förutsägbart resultat. Resultatet lär inte bli annorlunda idag.
Men de senaste dagarna har det visat sig att det inte är Iran som USA skall oroa sig över om de vill skydda oljetrafiken. Istället behöver man oroa sig över det kollapsade landet Somalia. Anarkin Somalia. Landets motsvarighet till filmstjärnor, piraterna, har visat sig ha kapacitet att rent av kapa supertankers. Trots internationell närvaro i området. När väl en supertanker är kapad finns det inte så mycket någon extern part kan göra, om man inte vill riskera en ekonomisk och miljömässig katastrof, utan man får helt enkelt låta den vara.
2 miljoner fat olja, eller 2.3% av världens dagsbehov har blivit kapat med Sirius Star. Lasten var på väg till USA, och motsvarar nästan 10% av ett dagsbehov för USA. Oljepriset har inte reagerat nämnvärt på detta dock, även om det använts som dagens ursäkt när oljepriset steg lite.
Men dessa 2 miljoner fat olja är mer än vad Iran någonsin lyckades stoppa, inte ens med hela sin flotta på 80-talet. Lärdomen är kanske att det är assymetrisk krigföring som är framtidens melodi till sjöss. Man kan bekämpa krigsfartyg, men små, snabba motor- eller fiskebåtar kan man inte göra något åt. Samma taktik används av terrorister eller frihetskämpar (beroende på vilken sida man står på) i Nigeria för att anfalla oljeplattformar.
Nu ligger supertankern i hamn i Somalia. Gisslan behandlas tydligen relativt väl, för att göra det lättare att få ut lösensummor. Återstår att se vad man tänker göra med själva tankern och lasten. Enbart lasten är värd över 100 miljoner USD, men är ganska värdelös utan raffinering, något som Somalia inte har kapacitet till.
Tills man lägger om rutterna får vi nog vänja oss vid allt fler kapningar, om inte det internationella samfundet kan sätta ner foten på ett effektivt sätt.
Förhandla med ett land som inte existerar är iaf inte möjligt. Fast förhandla med pirater är tydligen möjligt.
5 kommentarer
Folk i Somalia lever inte i skräck, dom är ute på havet och rånar fartyg.
Pirat, den snabbast växande jobbet i Somalia.
Under de islamiska domstolarna förekom inte piratverksamhet. Sedan skickade USA in etiopiska armén för att återupprätta kaos och banditvälde i Somalia igen.
Om detta hörs inget i media av någon anledning.
Låter som på IT-erans tid: Det är de små och snabba som kommer att krossa de stora och långsamma. Men visst är det så att såväl samhällen som armeer har svårt att försvara sig mot terrorister/pirater/MC-gäng etc etc. Är det kanske en inbyggd svaghet i demokrati-begreppet?
För övrigt är somalier de mest illa sedda av folk bland andra afrikaner. Påminner om vår gamla (?) syn på romer som lata/tjuvaktiga/opålitliga. Har detta från flera oberoende afrikanska bekanta.
Nja … Karen Blixen prisar sina somaliska anställda … så det så.
Vad Karen Blixen verkligen sa och vad som debatterats i en hätsk ton i Danmark senare år är:
Man hittade för en tid sedan en okänd text av Karen Blixen där hon beskriver Afrikanerna som 12 åriga barn.
– “et ikke fuldt udviklet menneske, der mentalt set står på den 12-åriges stade” (Karen Blixen),
Du lyfter bara en rad ur den bok där hon samtidigt säger:
-Karen Blixens karaktäristik av den somaliska identiteten i boken “Den afrikanska farmen”: “Somalierna bringade olycka över sina egna och andra människors huvuden genom sina fruktansvärda inbördes stamfientligheter. På det området kände och resonerade de annorlunda än andra.”
Nu var det inte kolonialåsikter från 30-talet det skulle handla om här men lite ordning får det väl ändå vara.