Igår tog kommunistregimen i Kina ett beslut om ett stödpaket motsvarande ca 4650 miljarder SEK för att hjälpa ekonomin. Det mesta av dessa pengar skall gå till tillväxtstärkande infrastruktursatsningar, som järnvägar, vägar och elnätet.
Som många har läst, men kanske inte kommer ihåg så hade många förutspått att det kinesiska tillväxtloket och råvarurallyt skulle fortsätta tills sommar-OS 2008, tillsammans med de enorma investeringar som kommunistregimen tog för att se så bra ut som möjligt inför OS.
Så blev också utfallet. Väl passerat OS blev finanskrisen akut och även råvarukomplexet slaktades.
Dagens besked om tusentals miljarder till infrastruktur betyder en omstart av råvarurallyt. Att råvarupriserna kommer återhämta sig de kommande åren är nu en lågoddsare. Och tror man på råvarugurun Jim Rodgers råvarucykler, så skall nuvarande råvarucykel fortsätta till 2017-2020. Rodgers har aldrig påstått att den skall ske utan avbrott och rekyler, vilket vi sett de senaste månaderna. Däremot är Rodgers väl insatt i Kina, och har väl rent av flyttat dit.
Järnvägar innebär stål, järn och metallurgisk kol, nickel och zink. Cement till broar och tunnlar. Koppar eller aluminium till elledningarna. Och olja och diesel till transporter och entrepenadfordon, från gruvan till grävmaskin.
Vägar innebär sten, asfalt (=olja). Till broar stål, järn, metallurgisk kol, nickel, zink, cement. Om man nu inte gör betongvägar, då det går åt ännu mer cement, en råvara som Kina slukat majoriteten av världsproduktionen det senaste decenniet.
Elledningar innebär koppar eller aluminium, och stål, dvs järn, metallurgisk kol, nickel och zink till de stolpar.
Och allt detta flätas samman med oljan som skall driva alla arbetsfordon, och stå för energin till vägtransporterna.
Även soft commodities, jordbruksprodukter, kommer stiga i pris. Det senaste decenniet har hela procent av Kinas produktivaste jordbruksmark hamnat under väg eller bebyggelse. Kina importerar numera livsmedel och är inte längre självförsörjande. De tusentals mil med nya vägar och järnväg vi nu kommer att få se kommer ta ännu mer jordbruksmark i anspråk. Som bekant bor folk där marken är brukbar, och när dessa befolkningscentra får förbättrad infrastruktur eller urbaniseras, så är det alltid jordbruksmarken som offras.
Och Kina lider ännu inte under the law of diminishing returns. Utbyggd infrastruktur kommer innebära ökad konsumtion och ökad eller bibehållen tillväxt. Kina har fortfarande utrymme att inhemskt öka konsumtionen och den vägen driva ekonomin, vilket t ex inte västländerna har.
Jag tror att vi får se en nystart av råvarurallyt. Naturligtvis kommer det ta tid att nå nya höjder, men ur ovanstående perspektiv borde råvarusektorn vara köpvärd idag.
Tokyobörsen och Asienbörserna steg kraftigt idag på kommunist-Kinas besked, de europeiska börserna hänger väl på. Och mycket riktigt gick råvarubolagen starkt i Asien.
Tror man på ovanstående så finns förutom oljebolagen råvarubolag som Boliden, SSAB, Lundin Mining och Dannemora Mineral på de svenska handelsplatserna. Annars hittar man det mesta på den råvarutäta Kanada-börsen, eller i USA.
3 kommentarer
Cornucopia,
Fantastiska inlägg du skriver – djupt imponerad över din förmåga att kortfattat och koncist lyfta fram de viktigast frågorna.
En sak som slog mig var din kommentar kring asfalt. Har du någon bild av den branschen? Pris på slutprodukt kontra insatsvaran olja tex?
//GeneClark
Hejsan!
Tack för en bra blogg!
Du har tipsat om Canada Truster.
Vilka gäller idag?
Plexus!
Tror också på det här råvarurallyt och har köpt på mig aktier inom gruvdrift, jordbruk och energi så smått, däremot tror jag at man är väldigt tidigt ute om man hoppar in fullt nu, man har säkert gjort vinst om några år men har nog upplevt en del smärta där emellan. Just nu köper jag aktier jag tror på och hedgar med XACT Bear.
Mina China Farm Equipment och China Blue Chemicals håller jag dock hårt i.